Ali Kerem Gülermen ile Yönetmeni Olduğu Hâkimiyet Milletindir Filmi Üzerine Söyleşi
Hepimiz zaman zaman ilgi alanımıza giren ya da merak
ettiğimiz konular hakkında okumalar yaparız. Sinemanın yanında bir hobi olarak
Tarih ile de ilgilenen konuğumuz Ali Kerem Gülermen de bir gün okuma yaparken
kendisine çok ilgi çekici gelen bir yazıya denk gelmiş. Büyük Millet
Meclisi’nin 2 Aralık 1922 tarihli zabıt ceridesinde bahsedilen ve Mustafa Kemal
Paşa’nın içerideki düşman ile verdiği savaşa dair kanıt niteliğinde olan bir
olayın dramatikliği Ali Kerem Bey’i etkilemiş ve ona etkinliğimizde üzerine
konuştuğumuz “Hakimiyet Milletindir” adlı filmi hayata geçirmek için gerekli
olan motivasyonu sağlamış.
“Hakimiyet Milletindir” filmi bahsettiğim gibi konusunu
arşivlerden ulaşabileceğimiz bir meclis kaydından alıyor. Filmde; milli
mücadele döneminde Mustafa Kemal Paşa’yı saf dışı bırakmak isteyen üç
milletvekilinin imzalayarak meclise sunduğu ve en az beş yıl boyunca ülkede
ikamet etmeyen göçmenlerin meclise seçilememesi fikrini barındıran önergeye
karşı Mustafa Kemal Paşa’nın kendisini savunması anlatılıyor. Konudan da
anlayabileceğiniz üzere film bir dönem filmi. Bu bağlamda Ali Kerem Bey ile
filmin çekimi öncesi ve çekimi sırasında yaşadıkları üzerine sohbet ettik.
Kendisi bir dönem filmi için en kritik noktanın prodüksiyon tasarımı olduğunu
belirtti. “Hakimiyet Milletindir” filminde bu alanda başarılı sanat yönetmeni
ve prodüksiyon tasarımcısı “Mustafa Ziya Ülkenciler” ile çalışılmış. Çekime
hazırlık aşamasında yaşadıkları bir sıkıntı ise filmin tamamının geçtiği, günümüzde
“Kurtuluş Savaşı Müzesi” olarak hizmet veren ilk meclis binasının film çekimi
için kullanılması yönünde izin alınamaması olmuş. Bu olumsuz gelişmenin
ardından Ali Kerem Bey ve ekibi ise bir stüdyoda ilk meclis binasının dekorunu
oluşturmuş ve film çekimlerini bu stüdyoda gerçekleştirmiş. Kendisi,
yaşadıkları bu olumsuz gelişmenin aslında film için daha olumlu sonuçlar
yarattığını söylüyor. Filmi stüdyoda çekmek ekibe, dekorların filme göre
biçimlendirilmesi ve ışık kullanımında rahatlık sağlanması açısından avantaj
sağlamış. Mecliste kimin nerede oturduğu, kimin fes kimin kalpak taktığı,
meclisin nerelerden ışık aldığı gibi ince detayların düşünülmüş olması filme ve
prodüksiyona gösterilen özeni de açıklıyor. Bu pre-prodüksiyon sürecinin
ardından kağıt üzerinde biten filmi çekmek ise sadece bir gün sürmüş. Bu çekim
gününün ardından bir post-prodüksiyon aşamasından geçen filmin önünde
seyirciyle buluşmak için bir engel kalmamış. Ali Kerem Bey’in filmin fikrinin
bulunmasından yayınlanmasına kadar geçen sürede en büyük endişesi ise yanlış
anlaşılmak olmuş. Bilindiği üzere Tarih ve Siyaset bilimlerini birbirinden
ayırmak oldukça zor. Ali Kerem Bey de filmde hiçbir siyasi amaç güdülmediğini,
filmin sadece tarihin bir yansıması olduğunu belirtmek istiyor.
Bizler Ali Kerem Bey’e böyle bir eseri sinemamıza kazandırdığı için teşekkür ediyoruz. Kendisinin de belirttiği gibi tarihimizde filmleştirilebilecek onlarca güzel hikâye mevcut. Umarız gerekli motivasyonu ve desteği bularak nice eserler üretmeye ve seyirci ile buluşturmaya devam eder. Sizler de “Ali Kerem Gülermen ile Yönetmeni Olduğu Hâkimiyet Milletindir Filmi Üzerine Söyleşi” adlı etkinliğimizi izleyerek yönetmenin kendisi ve filmi hakkında daha çok bilgiye sahip olabilirsiniz.
Yazar: Hayri Tunç Barut
Yorumlar
Yorum Gönder