Ali Kerem Gülermen ile Yönetmeni Olduğu Hâkimiyet Milletindir Filmi Üzerine Söyleşi

 

Hepimiz zaman zaman ilgi alanımıza giren ya da merak ettiğimiz konular hakkında okumalar yaparız. Sinemanın yanında bir hobi olarak Tarih ile de ilgilenen konuğumuz Ali Kerem Gülermen de bir gün okuma yaparken kendisine çok ilgi çekici gelen bir yazıya denk gelmiş. Büyük Millet Meclisi’nin 2 Aralık 1922 tarihli zabıt ceridesinde bahsedilen ve Mustafa Kemal Paşa’nın içerideki düşman ile verdiği savaşa dair kanıt niteliğinde olan bir olayın dramatikliği Ali Kerem Bey’i etkilemiş ve ona etkinliğimizde üzerine konuştuğumuz “Hakimiyet Milletindir” adlı filmi hayata geçirmek için gerekli olan motivasyonu sağlamış.

“Hakimiyet Milletindir” filmi bahsettiğim gibi konusunu arşivlerden ulaşabileceğimiz bir meclis kaydından alıyor. Filmde; milli mücadele döneminde Mustafa Kemal Paşa’yı saf dışı bırakmak isteyen üç milletvekilinin imzalayarak meclise sunduğu ve en az beş yıl boyunca ülkede ikamet etmeyen göçmenlerin meclise seçilememesi fikrini barındıran önergeye karşı Mustafa Kemal Paşa’nın kendisini savunması anlatılıyor. Konudan da anlayabileceğiniz üzere film bir dönem filmi. Bu bağlamda Ali Kerem Bey ile filmin çekimi öncesi ve çekimi sırasında yaşadıkları üzerine sohbet ettik. Kendisi bir dönem filmi için en kritik noktanın prodüksiyon tasarımı olduğunu belirtti. “Hakimiyet Milletindir” filminde bu alanda başarılı sanat yönetmeni ve prodüksiyon tasarımcısı “Mustafa Ziya Ülkenciler” ile çalışılmış. Çekime hazırlık aşamasında yaşadıkları bir sıkıntı ise filmin tamamının geçtiği, günümüzde “Kurtuluş Savaşı Müzesi” olarak hizmet veren ilk meclis binasının film çekimi için kullanılması yönünde izin alınamaması olmuş. Bu olumsuz gelişmenin ardından Ali Kerem Bey ve ekibi ise bir stüdyoda ilk meclis binasının dekorunu oluşturmuş ve film çekimlerini bu stüdyoda gerçekleştirmiş. Kendisi, yaşadıkları bu olumsuz gelişmenin aslında film için daha olumlu sonuçlar yarattığını söylüyor. Filmi stüdyoda çekmek ekibe, dekorların filme göre biçimlendirilmesi ve ışık kullanımında rahatlık sağlanması açısından avantaj sağlamış. Mecliste kimin nerede oturduğu, kimin fes kimin kalpak taktığı, meclisin nerelerden ışık aldığı gibi ince detayların düşünülmüş olması filme ve prodüksiyona gösterilen özeni de açıklıyor. Bu pre-prodüksiyon sürecinin ardından kağıt üzerinde biten filmi çekmek ise sadece bir gün sürmüş. Bu çekim gününün ardından bir post-prodüksiyon aşamasından geçen filmin önünde seyirciyle buluşmak için bir engel kalmamış. Ali Kerem Bey’in filmin fikrinin bulunmasından yayınlanmasına kadar geçen sürede en büyük endişesi ise yanlış anlaşılmak olmuş. Bilindiği üzere Tarih ve Siyaset bilimlerini birbirinden ayırmak oldukça zor. Ali Kerem Bey de filmde hiçbir siyasi amaç güdülmediğini, filmin sadece tarihin bir yansıması olduğunu belirtmek istiyor.

Bizler Ali Kerem Bey’e böyle bir eseri sinemamıza kazandırdığı için teşekkür ediyoruz. Kendisinin de belirttiği gibi tarihimizde filmleştirilebilecek onlarca güzel hikâye mevcut.   Umarız gerekli motivasyonu ve desteği bularak nice eserler üretmeye ve seyirci ile buluşturmaya devam eder. Sizler de “Ali Kerem Gülermen ile Yönetmeni Olduğu Hâkimiyet Milletindir Filmi Üzerine Söyleşi” adlı etkinliğimizi izleyerek yönetmenin kendisi ve filmi hakkında daha çok bilgiye sahip olabilirsiniz.






Yazar: Hayri Tunç Barut     

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Ran: Samuray Kültürü ve Zen Budizm Bakışından

Kuklaların Dünyasına Yolculuk

Hollywood’un ve Yeşilçam’ın Küçük Çarkları: B Film ve Avantür Film Üzerine